De roeping van Andreas

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: Augustus 2022

Dick Tulp

1952

Rotterdam

Kunstschilder en beeldhouwer

Bronnen

https://www.artway.eu/content.php?id=1778&lang=nl&action=showhttp://www.reliwiki.nl/index.php/Maassluis,_Andreasplein_1_-_Petrus_en_Paulushttps://www.maassluisekunstenaars.nl/kunstenaar/dick-tulp/https://www.dicktulp.nl

Het beeld van Andreas, een 2 meter hoge bronzen mensfiguur, staat bij de vijver op het kerkplein voor de RK Petrus en Pauluskerk, Andreasplein 1. Het is geïnspireerd op de roeping van de apostel Andreas, een verhaal uit de Bijbel. De bronzen Andreas trekt aan het volle visnet (in de vijver) en kijkt daarbij om naar de toegangsdeur van de kerk. Het beeld werd onthuld op 29 juni 2008, op het Andreasfeest, na de viering van de ochtendmis. De opdrachtgever was de Rooms-katholieke Andreas, Petrus en Paulusparochie van Maassluis.

Het beeld staat wel op het (particuliere) kerkplein, maar toch kan iedereen altijd bij het beeld gaan kijken want een van de toegangshekken is nooit op slot.

Het Bijbelverhaal wordt verteld door twee verschillende evangelisten, Mattheus en Markus. In hun verhalen loopt Jezus langs het Meer van Galilea, een verbreding van de rivier de Jordaan. Hij ziet twee vissers in het water staan die hun net uitgooien. Het zijn twee broers, Simon (die Petrus wordt genoemd) en Andreas. Hij zegt tegen hen: ‘Kom achter mij, dan zal ik je vissers van mensen maken.’ Beide evangelisten vertellen dan dat de broers meteen hun netten in de steek lieten en Jezus volgden.

Andreas staat nu hier bij de RK kerk, maar ook zijn broer Petrus vist in Maassluis. Dit beeld is gemaakt door de kunstenaar Nic jonk. Hij is te vinden aan de Havenkom. Zijn beeld, ook van brons, heet De Visvangst. Hoe symbolisch is het dat deze twee broers, vissers, in de stad Maassluis staan, ooit een van de grootste vissershavens van het land. En Andreas was bovendien de beschermheilige/schutsheer van de vissers.

Wie Andreas op de rug bekijkt ziet een heel gesloten beeld. Hij is gehuld in een mantel die als een huik van om zijn schouders tot op de grond reikt. Van voren gezien is het beeld juist heel open. Andreas trekt uit alle macht met zijn lijf geheel gestrekt, zijn voeten schrap zettend langs de waterkant. Door de wijze waarop de touwen van het net overlopen in zijn armen en gewaad ontstaat het beeld van een X-vormig Andreaskruis. Een vijver met kiezels eromheen symboliseert het meer. Al sjorrend kijkt Andreas om, naar de kerkdeur. Cock Paalvast, koster van de kerk, weet wel waarom. ‘Andreas kijkt of je wel naar binnen gaat.’ Tja, hoe logisch ook, hij was immers visser van mensen?

Dick Tulp is een veelzijdige kunstenaar die zowel twee- als driedimensionaal werkt. Hij hanteert een figuratieve beeldtaal. ‘Ik werk als professioneel kunstschilder en beeldhouwer. Ook na mijn opleiding aan de Kunstacademie Rotterdam, eind jaren zeventig, ben ik niet opgehouden mezelf verder te ontwikkelen. In alle bescheidenheid studeer ik op mijn grote voorbeelden. Als het om beeldhouwers gaat is Rodin zonder meer mijn belangrijkste inspiratiebron. Beelden maak ik in was, klei, gips en brons.’ Opvallend genoeg kennen we stadsgenoot Dick ook van twee andere driedimensionale kunstwerken in de openbare ruimte van Maassluis, maar die zijn van staal: Verleden Klanken en het Geuzenmonument.

26 april 2022
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het kunstwerk De roeping van Andreas maakt duidelijk dat er kracht  nodig is om een roeping ten uitvoer te brengen. Ook het statige toont dat er stevigheid nodig is om wat te bereiken. Mooi vind ik hoe de stenen de scheiding van het water en de bestrating markeren en daardoor duidelijk maken dat er voor een roeping beweging nodig is, van het één (in dit geval water) naar het ander (in dit geval bestrating). Je wordt zo uitgenodigd tot je eigen associatie over ‘van het één naar het ander’. Ik houd ook van een degelijk kunstwerk, omdat het ondanks de robuustheid toch door de stand van het hoofd, lichaam, gewaad en de benen tevens richting en souplesse uitdrukt. Dit wordt ook versterkt door de strak ogende touwen! Dán is het kunstwerk zeker ook grof, maar in combinatie met de details blijft het uitnodigend om naar te kijken.
André Bruijn

-Echt een prachtig beeld. Krachtig. Heeft ook een dubbele betekenis dat de apostelen ook vissers waren. Dit is heel goed uitgebeeld.
Chris Zweers

-Dit vind ik een mooi kunstwerk. Het doet mij denken aan iemand die erg veel moeite voor iets moet doen en niet opgeeft. Het kunstwerk geeft mij daarom ook het gevoel dat je je dromen mag volgen en, ook al is het soms moeilijk, door mag zetten!
Janneke Noordermeer

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

Een visser die de vangst binnenhaalt. Ik hou van de grootsheid. Zonde dat het dicht op de kerk staat, terwijl er ruimte zat is op het kerkplein.
Willy Minderhoud

Dit beeld doet me wat, zowel qua vorm als uitstraling.

Ik had het vaak gezien en het altijd al een mooi beeld gevonden.

Vind de plaats voor de futuristische  witte tent kerk met achter het beeld de witte toren ook erg mooi.

Heel de setting met ook de lijfboom erbij past mooi bij elkaar. Wist toen nog niet dat het een beeld was van de Maassluise kunstenaar Dick Tulp.

Ik weet wel dat Dick Tulp mooie dingen kan maken maar dit beeld is toch wel een van zijn meest geslaagde werken.

Prachtig beeld waar Maassluis trots op kan zijn.
Henk v d Hoek

Ik neem aan dat dit Andreas is die zijn visnet binnenhaalt. Wel fraai gedaan, de dynamiek van Andreas in actie, en ook nog eens echt water waar hij zijn net uit trekt.

Het heeft wel iets weg van een vogel met zijn vleugels half samengevouwen. Ook als je geen christelijke achtergrond hebt kan dit beeld je aanspreken.
Rolf de Bakker

-Dit beeld staat heel mooi op zijn plaats. Mooi bij het water en de kiezelstenen waar het hoort.

Er straalt kracht uit, mede door de twee lijnen die de visser met zijn visnet symboliseren.

Alleen de figuur is aan de achterkant vrij vormloos weergegeven. Terwijl de figuur juist kracht en actie moet uitbeelden.

Dat is aan de voorkant veel duidelijker te zien, door de openheid in vorm.

Het mooie van brons is altijd dat je de hand van de maker kan zien door de behandeling van het oppervlak, je ziet als het ware de kunstenaar de was kneden.
Friedie Kloen